Vše, co potřebujete vědět
o vírníku
Vírník je bezpečný, snadno se ovládá, nabízí neskutečné výhledy a létání s ním je jednoduše zábava.
Vše, co potřebujete vědět o vírníkovém létání, najdete na této stránce.
Létá na principu
autorotace.
Funguje na principu autorotace, což znamená, že jeho rotor se otáčí vlivem proudění vzduchu, nikoliv pomocí motoru. Zjednodušeně řečeno, motor vírníku pohání vrtuli, která ho tlačí dopředu jako u letadla. Tímto pohybem je nasáván vzduch do rotoru, který se následně začne otáčet. Vytvořený vztlak pak umožňuje vírníku létat. Díky autorotaci je vírník schopen bezpečně přistát i v případě poruchy motoru.
Má vynikající ovladatelnost v turbulencích i silném větru.
Vírníky nepotřebují dlouhé startovací a přistávací dráhy, což jim umožňuje operovat z různých ploch. Pilotuje se podobně jako letadlo, na zemi ho ovládáte nohama a plynem, brzdíte pákou hned vedle plynu. Ve vzduchu pak nohama, plynem a kniplem, kterým přes rotor pracujete s těžištěm vírníku a řídíte ho tak ve všech třech osách.
Kde a jak s ním
můžeme létat?
Létáme vždy podle předpisů a leteckých map. Mimo území letišť a vojenských prostor létáme volně, při dodržení minimálních výšek. Orientace a navigace ve vzdušném prostoru je součástí základního kurzu Vírníkové školy. Řídíme se pravidly Letecké amatérské asociace. Létání dle těchto pravidel je vždy na vlastní odpovědnosti pilota. Současně létáme tak, aby naše radost neomezovala a nebyla nepříjemná ostatním. Po startu, dokud nemáme dostatečnou výšku, oblétáváme zástavbu. Neděsíme a neobtěžujeme hlukem naše spoluobčany na zemi. Létáme pouze pokud nám to počasí dovolí. S ohledem na své schopnosti a zkušenosti.
Jak rychle, jak vysoko
a jak daleko s ním doletím?
Ve vírníku letíte rychlostí 40 – 160 km/h, záleží na typu vírníku, povětrnostních podmínkách a zatížení. Pohodlná cestovní rychlost je 120-140 Km/h. Minimální výška letu je 150 m – mimo zastavěné území. Dle letové příručky může vírník nastoupat až do 3 km. Vírník v plném zatížení uletí minimálně 500 km. Záleží také na větru. Létat s ním můžete i do zahraničí – stačí základní znalost angličtiny. Podmínkou je složit zkoušku na ČTÚ a získat tak všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby a zkoušky z ICAO angličtiny.
Chci létat, ale nemám
vlastní vírník
To není žádný problém. V našem hangáru jsou připraveny stroje, které si od nás můžete pro svoje létání po domluvě kdykoliv vypůjčit.
A pokud se rozhodnete, že byste si rádi pořídili svůj vlastní vírník, můžete si vybrat buď jeden z námi létaných strojů za výhodné ceny nebo si rovnou objednat vírník úplně nový. Ten vám pomůžeme nakonfigurovat, objednat a opatřit technickým oprávněním. Postaráme se také o veškerý servis a technické prohlídky.
A pokud byste neměli svůj vírník kde zaparkovat, i to vám pomůžeme vyřešit – místa je u nás v příbramském hangáru dost… 🙂
Když váš vírník potřebuje servis....
O vaše stroje se postarají naši zkušení mechanici v kompletně vybavené dílně pro servis všech značek vírníků.
Zajistíme vám technický průkaz, technické prohlídky, povinné 100hodinové prohlídky i veškerý běžný servis vírníků.
Naši mechanici jsou držiteli licence pro servis motorů Rotax a odborníky na vyvažování rotorů.
Splňujeme všechny podmínky udávané Leteckou amatérskou asociací ČR pro provoz servisního střediska a bezpečnost je pro nás vždy na prvním místě!